Tammikuun puolella käsittelimme Instagramin Stories-ominaisuutta ja sen tulevaa roolia mainostamisessa. Tässä kirjoituksessa tutkailemme Facebookin live-ominaisuutta ja sen hyödyntämistä.

Videoista on tullut iso osa sosiaalisen median markkinointia. Facebookissa itsessään videoilla on käsittämättömät kahdeksan miljardia näyttökertaa päivässä. Snapchatissa luvut paukkuvat jo yli kymmenen miljardin. Numerot ovat todella suuria, kun mukaan otetaan vielä YouTube, Instagram ja Twitter.

Tämä kuulostaa suurelta määrältä, mutta on ennustettu, että videoiden katselu kolminkertaistuu vuoden 2015 määrästä ja kattaa 82 prosenttia kuluttajien käyttämästä internetin liikenteestä vuoteen 2020 mennessä.

On siis syytä miettiä videoiden käyttämistä omassa sosiaalisen median markkinoinnissa, sillä se tulee valtaamaan lisää alaa tavallisilta still-kuvilta.

Miksi ottaisin Facebook Liven käyttöön heti?

Kolmasosa internetin käyttäjistä kertoo, että he katsovat livevideoita, Facebook Liven ollessa suosituin kanava näiden katsomiseen.

Facebookin live-lähetys on mahtava tapa kommunikoida sivun seuraajien, fanien tai asiakkaiden kanssa. Lähetyksen voi tehdä kätevästi vaikkapa puhelimella. Kysymys kuuluukin, miksi tehdä livevideo, eikä vain postata valmiiksi kuvattua videota?

Tässä muutama syy:

1. Facebookin käyttäjät kommentoivat live-videoita kymmenen kertaa enemmän kuin tavallisia videoita.

2. Live-videoita katsotaan kolme kertaa pidempään kuin videoita, jotka ovat nauhoitettuja.

3. Joka viides Facebook-käyttäjä katsoo live-videoita.

4. Se on nopea – vuoden 2016 Yhdysvaltain presidenttiehdokkaiden väittely lähetettiin livenä Facebookissa ja sen keskimääräinen viive oli 13 sekuntia, nopeampi siis kuin useat satelliitti- ja kaapelilähetykset.

5. Viraalisuuden mahdollisuus – Candace Payne Chewbacca-naamari päässään lähetti livevideota itsestään ja sitä oltiin katseltu kolmessa päivässä yli 100 miljoonaa kertaa.

Facebookin algoritmit kohtelevat livevideoita paremmin tavalliseen videoon nähden, mikä johtaa niiden parempaan näkyvyyteen uutisvirrassa. Lähetyksen jälkeen video saattaa olla kuitenkin löydettävissä ja katseltavissa, mutta algoritmi kohtelee videota siinä vaiheessa kuten tavallisia nauhoitettuja videoita.

Live-videoilla on myös omat ilmoituksensa. Ihmiset, jotka usein tai lähiaikoina ovat olleet tekemisissä sivuston tai ihmisen kanssa, saattavat saada ilmoituksen live-videon alkaessa.
Tämä antaa live-videoille lisää näkyvyyttä, mikä johtaa myös lisänäkyvyyteen brändin tai henkilön sivuilla.

Sosiaalisen median käyttäjät ovat myös tottuneet kiillotettuun kuvaan. Live-videot eivät välttämättä ole niin ammattimaisia ja laatu on vähän rouheampaa. Tämä saattaa yllättää videoiden katsojat positiivisella tavalla, sillä aitous on se, mitä nykypäivänä kuluttajat haluavat seuraamiltaan brändeiltä näkyvän.

Liveä kehiin siis vain, tai kuten kollegani H. Khalil sanoo: “Elämä on livee.”

Mikäli kiinnostuit aiheesta, pääset lukemaan lisää täältä.

Terveisin
Jami Hellman
Social Media Producer