Elokuussa 2016 lanseerattu Instagram Stories, suomalaisittain tarinat, on rikkonut 150 miljoonan päivittäisen käyttäjän rajapyykin. Tämä Snapchatista suoraan kopioitu ominaisuus, jossa käyttäjien tarinat ovat näkyvillä 24 tuntia, saavutti suuren suosion nopeasti. Nyt Instagram lanseeraa yrityksille mahdollisuuden mainostamisen myös tarinoissa. Nämä mainokset ovat ominaisuuksiltaan samankaltaisia, kuin muutkin tarinat, eli joko viisi sekuntia näkyvä kuva tai 15 sekunnin video. Mainokset ovat tarinan tapaan joko kuvia tai lyhyitä videoita.

Mainokset näkyvät eri käyttäjien tarinoiden välissä ja ainoastaan silloin, kun katsot useamman käyttäjän tarinan yhtäjaksoisesti – mainoksista ei näy siis merkkiäkään, jos katsot vain muutaman tarinan. Mikäli joku kavereistasi on lisännyt tarinoihin 20 videota sisältävän spektaakkelimaisen jännitysnäytelmän, ei sinun tarvitse juuri ennen tarinan kohokohtaa tuskastua mainoksiin. Mainoksen tunnistaa kuvan tai videon alareunassa olevasta “sponsored” -tekstistä. Kätevää on se, että jos mainos ei miellytä, voit ohittaa sen helposti vain pyyhkäisemällä seuraavaan tarinaan.


Netflix, Coca-Cola ja Nike saavat toiminnon ensimmäisenä käyttöön

Instagramin uusi ominaisuus ei ole saatavilla vielä kaikille. Ennen maailmanlaajuista julkaisua Instagram testaa tarinoiden mainoksia 30 yhteistyökumppanin kanssa, joita ovat esimerkiksi Nike, Netflix, Coca-Cola sekä L’Oreal. 70 prosenttia Instagramin käyttäjistä seuraa nyt jo eri yrityksiä ja kolmasosa katsotuimmista tarinoista ovat yritysten luomia. Instagram uskoo, että nämä 30 yhteistyökumppania pystyvät tekemään käyttäjiä kiinnostavia mainoksia, jotka eivät aja käyttäjiä kirjautumaan ulos sovelluksesta tai poistamaan käyttäjätiliään lisääntyneen mainonnan vuoksi.

Tällä hetkellä tarinoiden mainoksia myydään cost-per-mille -tekniikalla, joka tarkoittaa hintaa tuhatta näyttökertaa kohden. Toisin kuten Facebookin mainosvideoissa, joissa yksi näyttökerta vaatii vähintään kolmen sekunnin katselun. Instagramin tarinoissa yhdellä näyttökerralla ei ole vähimmäisaikarajaa.

Instagram näyttää jokaiselle käyttäjälle mainoksia sen perusteella, millaisista julkaisuista he ovat aiemmin tykänneet ja minkä tyylisiä käyttäjätilejä he seuraavat. Mainosten näkyvyyteen vaikuttaa myös se, millä tavoin yrityksen aiempiin mainoksiin on reagoitu. Jos monet käyttäjät ovat tykänneet ja kommentoineet yrityksen aiempiin mainoksiin, yrityksen tulevilla mainoksilla on hyvät edellytykset saada näkyvyyttä.

Tarinoissa on erittäin hyvä mahdollisuus tehokkaaseen markkinointiin sellaisille yrityksille, jotka osaavat tehdä puhuttelevaa ja mielenkiintoista sisältöä. Tällä hetkellä tarinoiden mainoksista ei pääse klikkaamalla suoraan yrityksen verkkosivuille, kuten normaaleista tarinoista pääsee. Tähän on varmasti tulossa muutos pian. Sen jälkeen parhaimmillaan nähtyäsi juuri lanseeratun tuotteen, pystyt muutamalla klikkauksella tilaamaan sen kotiovellesi.

Lue täältä lisää

Aurinkoisin terveisin,
Veera Kurittu
Social Media Producer Trainee