Facebook. Näin sanoisin suurimmalle osalle yrityksistä ja tähän on kaksi syytä: Data ja dark poustit.

Kelataan takaisin hetkeen jolloin olemme rekisteröityneet Facebookiin. Olemme antaneet rekisteröitymisen yhteydessä Facebookille ikämme, paikkakuntamme, puhelinnumeromme, sähköpostiosoitteemme ja sukupuolemme.

Mahdollisesti olemme lisäksi kertoneet opiskelupaikkamme, työpaikkamme, positiomme yrityksessä sekä tämän lisäksi vaikka ja mitä. Nykyään myös tykkäämme ilmoittaa julkisesti myös merkittävistä elämäntapahtumista, esimerkiksi lapsen syntymästä tai kihloihin menemisistämme.

Tähän kun lisäämme sen, että Facebook on rakentanut kaikessa hiljaisuudessaan yhden älykkäimmistä koneistoista tunnistamaan käyttäjiensä mieltymyksiä ja kiinnostuksen kohteita sen perusteella minkälaisista sivuista käyttäjät tykkäävät ja minkälaisiin poustauksiin käyttäjät kommentoivat, voimme yhteen ääneen todeta, että Facebookilla on tarjota yksi kovimmista kohdennustyökaluista markkinoijien käytöön.

Timeline concept: target and Future on wall background

Annan muutaman käytännön esimerkin, miten eri aloilla voitaisiin hyödyntää Facebookia…

  • Häävalokuvaajana kohdentaisin mainostusta kihloissa oleville
  • Uutta kairamallia pilkkijöille (pilkkijätkin on oikeasti kategoriana Facebookissa)
  • Vauvatuotteita 0-3 vuotiaiden vanhemmille (tämänkin kohderyhmän Facebook pystyy tarjoamaan)
  • Kirjanpito- tai ajanhallintapalveluita pienten yritysten omistajille
  • iPhone 6:n omistajalle puhelimeen sopivaa älykästä suojakuorta (Facebook antaa käyttäjistä tiedon mainostajalle, mitä tarkkaa mobiilimallia käyttäjät käyttävät)

Mitä tarkemmin mainostaja pystyy kohdentamaan tuotettaan, sitä parempia tuloksia on luonnollisesti odotettavissa. Ei ole edes harvinaista, että olemme ottaneet asiakkaan some-mainostuksen haltuumme ja teemme mainostusta jopa 10 kertaa halvemmalla tai tehokkaammin.

Dataa ja kohdennusmahdollisuuksia sulatellessa menee varmasti hetki. Tämän vuoksi kerron vasta seuraavassa blogauksessani myöhemmin tällä viikolla, mitä dark poustit ovat ja miksi ne ovat tämän hetken kuumin mainontatyökalu.

Vielä yksi pyyntö lukijoille. Pyydän henkilökohtaisesti teitä kommentoimaan Facebook- tai LinkedIn-poustaukseen, mistä asioista te haluisitte meidän blogaavan. Ja mehän blogataan. 🙂