Super Bowl, eli amerikkalaisen jalkapallon loppuottelu, käydään Suomen aikaa ensi yönä. Kuuluisia Super Bowl -mainoksia odotetaan joka vuosi innolla: yhden puoliminuuttisen mainoksen hintalapuksi kertyy yli viisi miljoonaa dollaria. Sosiaalisessa mediassa mainokset ihastuttavat ja vihastuttavat. Amerikkalaisen jalkapallon loppuottelun mainostauoilla nähtävät mainokset saavat valtavat katsojaluvut suorassa lähetyksessä, mutta toki myös parhaista tulee somehittejä jo hyvissä ajoin ennen varsinaista pelipäivää. Tällä kertaa NFL-mestaruudesta taistelevat Atlanta Falcons ja New England Patriots. Finaali pelataan Houstonin NRG-stadionilla Teksasissa.

Vaikka et olisi varsinainen jenkkifutiksen fani, suosittelen katsomaan ottelun (edes kerran elämässä!), sillä tapahtuma on kokonaisuudessaan viihdyttävä ja väliajan mainokset parhaimmillaan inspiroivia. Joka tapauksessa Super Bowl on tapahtuma, jota kannattaa seurata ammatillisessa mielessä sekä live-ruudulta että sosiaalisessa mediassa. Tapahtuma on erityisesti yhdysvaltalaisyrityksille yksi vuoden kohokohtia mainosten ja sosiaalisen median sisällöntuotannon osalta. Siihen kannattaa panostaa, sillä viime vuonna peliä seurasi noin 112 miljoonaa ihmistä ja noin samanlaiset katsojaluvut ovat odotettavissa myös tänään.


Tässä meidän valinnat parhaista tähän asti julkaistuista vuoden 2017 Super Bowl-mainoksista:

1. Mr. Clean – “Cleaner of Your Dreams”

Mr. Cleanin mainos on kerännyt jo Super Bowl-sunnuntaihin mennessä yli 5,5 miljoonaa katsojaa. Mr. Clean teki mainoksen, jossa itse Mr. Clean esiintyy sarjakuvamaisena hahmona olohuoneessa, joka liikkuu sulavin liikkein ja samalla siivoten. Näin ainakin asunnon naishenkilö haaveilee.

2. Budweiser – “Born the Hard Way”

Budweiserin tämän vuoden mainoksessa on kyse amerikkalaisesta unelmasta. Nuori mies Adolphus Busch saapuu Yhdysvaltoihin hyvä idea mukanaan. Busch aloittaa tyhjästä, kärsii, selviää vastoinkäymisistä ja päätyy lopulta luomaan Yhdysvaltain tunnetuimpia tuotemerkkejä. Tarina on inspiroiva ja ansaitsee tulla kerrotuksi. Mainos on katsottu YouTubessa Super Bowl-sunnuntaina jo yli 13,5 miljoonaa katselukertaa.

3. KIA – “Heroes Journey”

Myös automerkki KIA kertoo mainoksessaan sankarin tarinan ajankohtaisesti. Melissa McCarthy tekee sankaritekoja koittaessaan pelastaa maailman valaita, virtahepoja, estää napajäätiköiden sulamista ja lopettaa metsäkadot. Mainoksen tuotteena on KIA Niro hybridiauto. Sen sijaan, että mainos olisi tehty vakavista aiheista raskaasti, KIA onnistuu olemaan hauska, hulvaton ja hyvä tarinankertoja.

4. Mercedez Benz – ”Born to be Wild”

Harvoin automainos saa katselijan niin kovasti haluamaan avoauton alle keskellä autiomaata. Mercedez Benzin mainos yhdessä yhdysvaltalaisnäyttelijä Peter Fondan kanssa kuitenkin tekee niin. Mercedez Benz piti viime vuonna tauon Super Bowl-mainoksista, mutta palaa parhaaseen katseluaikaan pidennetyllä mainoksella. “Heidän, jotka ovat syntyneet villiksi, pitäisi ajaa autoa, joka on suunniteltu villiksi”, sanoo Mercedez Benz.

Jännittävää pelipäivää ja -yötä 😉

Nella Rahkonen
Social Media Producer
Someworks


#nfl #superbowlsunday