Mikä ihmeen Periscope?

periscope_logo

Kuva: marketingland.com

Vuosi 2015 muistetaan sosiaalisessa mediassa erilaisista sosiaalisista suoratoistopalveluista, ja tällä hetkellä näyttää siltä, että Periscope on selviytymässä voittajaksi.

Periscope on Twitterin omistama sosiaalinen suoratoistopalvelu, joka julkaistiin maaliskuussa 2015 iOS-laitteille ja vain kaksi kuukautta myöhemmin Android-laitteille. Palvelu on saatavilla kaikkine ominaisuuksineen ilmaiseksi mobiililaitteille, mutta lähetykset ovat katseltavissa myös tietokoneen selaimessa. Vaikkei näköpiirissä olisi omien lähetyksien aloittaminen, itse sovellus on varmasti lataamisen arvoinen, sillä lähetyksien etsiminen ja kommentoiminen tapahtuu sovelluksesta käsin.

Miksi Periscopesta kannattaa olla kiinnostunut?

Moni varmasti ajattelee sosiaalisista suoratoistopalveluista kuten videoista tai sosiaalisesta mediasta muutama vuosi takaperin: miksi minä sellaista käyttäisin. Ja kuten varmuudella tiedämme, videot sekä sosiaalinen media ovat suositumpia kuin koskaan aiemmin.

Erityisen mielenkiintoisen Periscopesta tekee sen reaaliaikaisuus, vuorovaikutteisuus ja kustannustehokkuus: lähetyksen aloittamiseen kun ei tarvitse muuta kuin älypuhelimen. Videolähetyksen katsominen on myös sitouttavampaa kuin ohikiitävän viestin, joskaan niitäkään ei tule aliarvioida.

periscope_sovellusnakyma

Kuva: phandroid.com

Kun älypuhelin ja sovellus ovat takataskussa, on aika miettiä sisältöjä. Mahdollisuuksia Periscopen käyttöön on monia: esimerkiksi Nissan hyödynsi Periscopea esitellessään vuoden 2016 Maxima-automallia, kotimainen Helsingin Sanomat raportoi ajankohtaisista tapahtumista ja itse streamasin kokeilumielessä Ilkka Paanasen puheenvuoroa FallUp-tapahtumasta. Julkkikset ja muut vaikuttajat ovat tietenkin oma lukunsa, joiden avulla yritykset voivat tehdä entistä tehokkaampaa vaikuttajamarkkinointia ja lisätä brändinsä tunnettavuutta.

Palvelun kehittyminen vie aikaa

Sosiaalisesta suoratoistosta on lupa odottaa suurta sosiaalisen median mullistusta. Periscope on onnistunut haalimaan alle vuodessa yli 2 miljoonaa päivittäistä käyttäjää ja sovelluksella on latauksia reilut 10 miljoonaa kappaletta. Vertailun vuoksi, Facebookilla kesti 10 kuukautta saavuttaa miljoonan käyttäjän rajapyykki ja Twitteriltä vastaavasti melkein kaksi vuotta.

Jalat on kuitenkin syytä pitää vielä tukevasti maassa, sillä Periscope on nopeasta kasvustaan huolimatta suhteellisen nuori palvelu ja sen integroiminen osaksi markkinointipalettia voi olla vielä hieman aikaista näin syyskuussa 2015. Suoratoistopalvelujen kehittymistä on silti hyvä pitää silmällä, sillä syyskuussa 2016 Periscopen käyttöönotto voi hyvinkin olla ajankohtaista.