Usein törmään vaikuttajamarkkinoinnissa oletuksiin, jotka pahimmillaan estävät koko kampanjan aloittamisen tai kaatuvat suuriin budjetteihin. Näissä tapauksissa tuhlataan runsaasti aikaa ja rahaa.

Kun välttämättä ne tavallisimmat markkinoinnin keinot eivät toimi odotetulla tavalla, siirrytään vaikuttajamarkkinointiin, koska aihe on pinnalla, mutta todellisuudessa se on myös hyvin ajatonta. Kun vaikuttajamarkkinointi on tehty oikein, se tuottaa hyviä tuloksia – uusia asiakkaita, latauksia, kontakteja ja niin edelleen. Kuitenkin monet tuhlaavat aluksi paljon aikaa ja rahaa, lopputuloksena on valitettavasti pettymys.

Miksi pettymys? Päätökset ja toimintatavat saattavat alussa perustuvat myytteihin ja väärinkäsityksiin.

Tässä viisi yleisintä myyttiä, joihin olen vaikuttajamarkkinoinnissa törmännyt.

Myytti 1.
Paras vaikuttaja on tunnetuin vaikuttaja – mitä enemmän seuraajia, sitä parempi lopputulos.

Väärin.

Vaikuttaja, jolla on satojatuhansia seuraajia, tai jopa enemmän, on automaattisesti paras ja tehokkain valinta vaikuttajaksi? Suuri määrä seuraajia on automaattisesti brändille tehokkain ostomäärien/latauksien yms. lisäämiseksi? Näin se ei kuitenkaan yleensä ole.

Jos esimerkiksi otetaan on yksi julkaisu sosiaalisessa mediassa. Vaihtoehtoina on yksi vaikuttaja, jolla on enemmän kuin 100 000 seuraajaa ja hinta julkaisulle on noin 1000-1500 euroa. On epätodennäköistä, että tavoitat yhdellä julkaisulla haluamasi tulokset ja kohderyhmän. Toisena vaihtoehtona on etsiä samalla rahamäärällä kaksi tai kolme “vähemmän tunnettua” vaikuttajaa, jolloin suhteessa kohderyhmä kasvaa ja monipuolistuu. Useamman vaikuttajan kanssa työskentely vaatii hieman enemmän aikaa, mutta useassa tapauksessa se on kannattavaa.

Myytti 2.
Kuka tahansa suosittu julkisuuden henkilö on sopiva meille.

Väärin.

Alussa kannattaa käyttää aikaa sopivan vaikuttajan löytämiseen ja ehdokkaiden kohderyhmien tutkimiseen. Kenen seuraajista löytyy meille sopivat kohderyhmät – fakta on kuitenkin se, että kaikki seuraajat eivät ole sinun yrityksellesi sopivaa kohderyhmää. Lisäksi sopiva vaikuttaja on aidosti kiinnostunut tuotteesta ja tuntee sen mahdollisesti entuudestaan sekä on tuotteen kohdeyleisölle keskeinen vaikuttaja.

Kun oikea match made löytyy, loppu sujuu parhaassa tapauksessa kuin itsestään.

Myytti 3.
Vaikuttajat ovat vain brändimielikuvan luomista varten.

Väärin.

Parhaat vaikuttajat ohjaavat brändiä ja tuovat lisää asiakkaita. Kun yhteistyö toimii hyvin, yritys saa näyttökertoja, klikkauksia ja latauksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö brändimielikuvan luominen olisi tärkeää, koska se luo mielikuvan tuotteestasi viestin vastaanottajalle, kuka on potentiaalinen asiakkaasi.

Sopiva vaikuttaja antaa hyvän sysäyksen myynnillesi, kohottaa mielikuvaa ja tietoisuutta brändistäsi sekä lisää luottamusta.

Myytti 4.
Vaikuttajamarkkinointi on perinteistä mediamainontaa kalliimpaa.
Väärin.

Saamme paljon kysymyksiä vaikuttajamarkkinoinnin hinnoista. “Laitamme tämän rahan perinteiseen mediamainontaan”, “se on liian kallista” tai “kannattaako tästä maksaa?” Oikean vaikuttajan löytyessä vastaus on kyllä. En halua tarkoittaa, että vaikuttajamarkkinointi on halpaa tai siihen ei kannattaisi satsasta kunnolla, mutta suhteessa käytettyyn rahamäärään, lopputulos ja sitoutuneisuus ovat monesti perinteistä mediamainontaa edullisempaa. Jos mietin kärjistettynä esimerkkinä Helsingin Sanomien etusivumainosta, jonka hintalappu on noin 40 000 euroa. Jos sitä rahasummaa voisi hyödyntää vuositasolla vaikuttajamarkkinoinnissa – oikein käytettynä, lopputulos olisi varmasti vaikuttava.

Jotta aina kuitenkin olisi poikkeus säännöissä sekä yhteenvetona:

– On tilanteita, joissa vaikuttajamarkkinointi voi olla liian kallista ja kannattaa aloittaa ensin jostain muusta, esimerkiksi yrityksen omasta sosiaalisen median mainonnasta.

– Oikean vaikuttajan löytyessä – korkealla hintalapulla, yksi täsmävaikuttaja voi tehdä tehtävänsä. 95% tapauksista näin ei kuitenkaan ole.

– Jos nämä myytit ovat totta teidän yritykselle, teette todennäköisesti jotain väärin.

Mikäli sinua jäi jokin ihmetyttämään tai heräsi kysymyksiä vaikuttajamarkkinoinnista, keskustelen niistä mielellään. Vastaväitteitä saa myös esittää 😉

Aurinkoista kesän jatkoa!

Terveisin
Nella Rahkonen
Producer
SomeWorks