Snapchat on yksi nopeimmin kasvavista sosiaalisen median kanavista. Alusta on perustettu vuonna 2011 ja sen käyttö räjähtänyt lyhyessä ajassa, myös Suomessa.Snapchatillä ei vielä ole Euroopassa minkäänlaista edustusta, eikä mainonta Suomessa ole vielä mahdollista. Snapchat on kuitenkin kanavana erittäin hyödyllinen yrityksille, sillä muutamassa sekunnissa katoava sisältö saa käyttäjältä 100-prosenttisen huomion. Erilaiset kampanjat, sekä yhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien kanssa soveltuvat hyvin B2C yrityksille Snapchatissa.

Snapchatin markkinointikeinot tällä hetkellä ovat sisältömarkkinointia yrityksen itsensä kautta tai vaikuttajamarkkinointia, joiden avulla tuote tai palvelu pääsee esille vaikuttajien kautta.

Vaikuttajien käyttö Snapchatissa tuo autenttisesti yrityksen viestin vaikuttajien fanien silmille kanavalle luonnollisella tavalla. Ihmiset pääsevät ihailemiensa henkilöiden kulissien taakse, ja tämä lisää luottoa brändiä kohtaan. Kun vaikuttaja kertoo pitävänsä jostain tietystä tuotteesta, pidetään tietoa paljon luotettavampana kuin suoraan yritykseltä tullessa.

Sisältömarkkinointia Snapchatissä ovat Suomessa lähteneet tekemään muutama edelläkävijäyritys kuten Kauppakeskus Kamppi ja MTV. Snapchatin käyttäjäpohja on vielä nuorta, joten Snapchat on erinomainen kanava tavoittaa teinit ja ja hieman sitä vanhemmat. Heidän huomionsa on nyt juuri siellä.

Mikä on Snapchat?

Snapchat poikkeaa muista sosiaalisen median kanavista radikaalisti siten, että sisältö pysyy mobiililaitteen näytöllä vain muutamia sekunteja. Katoava sisältö saa käyttäjältä lähes 100-prosenttisen huomion. Julkiset “snäpit” voi katsoa uudestaan niin monesti kuin haluaa 24 tunnin ajan niiden julkaisusta mikä saa käyttäjät aktiivisesti seuraamaan kanavia. Kanavan suosioon vaikuttaa aitous, sillä hetket taltioidaan sellaisina kuin ne on, sillä kuvia tai videoita ei Snapchatissa voi juurikaan muokata.

Snapchatissa pystyy toki erottumaan luovalla piirtämisellä tai kekseliäällä emoji-käytöllä, mutta kuvanmuokkaukseen Snapchatissa ei juuri välineitä ole. Kuvia tai videoita ei voi rajata tai esimerkiksi lisätä kontrastia, vaan ihmiset ja yritykset tulevat esille sellaisina kuin ovat ilman stilisointia.

Snapchat-faktoja

Snapchat-markkinointi

  • Maailmanlaajuisesti Snapchat raportoi yli 100 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.
  • Vuonna 2014 Snapchat oli kolmanneksi käytetyin sosiaalisen median kanava.
  • Vuonna 2014 Snapchatin kasvu oli 57 %
  • Yhtiön arvoksi arvioitiin noin 15 miljardia alkuvuodesta 2015.
  • 58 % prosenttia Yhdysvaltalaisista college-oppilaista ostaisivat tuotteen brändiltä,
    joka on lähettänyt heille Snapchat-kupongin.
  • Vuonna 2014 noin 1 % markkinoijista käytti Snapchatia.