Olet ehkä kuullut sanan vaikuttajamarkkinointi. Kenties useamman kerran.

Vaikuttajamarkkinointi on tullut vauhdilla myös sosiaaliseen mediaan. Sana “vaikuttajamarkkinointi” kuulostaa erityisesti trendikkäältä, mutta mainonnan ja somesisältöjen maailmassa tässä trendissä on järkeä ja tulokset ovat parhaimmillaan vaikuttavia.

Suusta-suuhun-markkinointi, tuttavallisemmin puskaradio, on ollut kautta aikojen tehokas tapa herättää uuden kohdeyleisön mielenkiinto ja luottamus. Kaveria ja naapuria kuunnellaan. Myös somessa muiden antamat tähdet ovat suosittuja ja samalla yritykselle tärkeitä uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Kun etsin esimerkiksi kampaajaa tai hierojaa, menen 110% varmasti katsomaan yrityksen Facebook-sivulta tähtien lukumäärän. Kun vuonna 2017 yhdistetään somessa nämä kaksi asiaa – lopputuloksena on vaikuttajamarkkinointi.

Kuluttajat ostavat uuden tuotteen todennäköisemmin, kun he näkevät tuotteesta suosituksen henkilöltä, johon he luottavat ja jota he seuraavat. Twitterin tekemässä tutkimuksessa (linkki alla) 49% kuluttajista kertoi etsivänsä sosiaalisesta mediasta vaikuttajien suosittelemia tuotteita. 40% vastanneista kertoi ostaneensa tuotteen pelkästään yhden vaikuttajan twiitin ansiosta!

Vaikuttajamarkkinointi luo valtavasti mahdollisuuksia: se esimerkiksi tavoittaa kohdeyleisön suoremmin ja orgaanisemmin, mitä perinteinen mainonta tai brändin oma somemainonta tekee. Kanavana toimii mikä tahansa somekanava, mikä on aito sekä yritykselle että vaikuttajalle. Vaikuttajamarkkinoinnissa aitous, luottamus ja fiilis ovat kaiken a ja o.

Kuka on somevaikuttaja?

Karkeasti sanottuna somevaikuttaja on henkilö, jolla on tarpeeksi seuraajia ja sanavaltaa sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajana voi toimia alasta riippumatta henkilö, kuka sopii vastapuolen tarinaan ja tarpeisiin. Vaikuttaja voi olla esimerkiksi bloggaaja, tubettaja, muusikko, urheilija tai minkä tahansa muun alan osaaja. Kun etsimme asiakkaalle sopivaa vaikuttajaa, lähtökohtanamme on, että vaikuttajan ja yrityksen tulisi olla molemmat toisilleen “match made in heaven”. Vaikuttajan tulee pystyä viestimään yrityksen sanomaa luonnollisesti brändiin sopivalla tavalla. Toisaalta taas yrityksen ja brändin tulee olla vaikuttajan tyyliin sopivia.

Yhdysvalloissa yksi tunnetuimmista sosiaalisen median vaikuttajista on “Dj Khaled”, jota esimerkiksi The Washington Post kuvaili “Snapchatin kuninkaaksi”. Dj Khaledilla on yli 6 miljoonaa Snapchat-seuraaja. Kun Snapchat-tiliä lanseerannut yritys pyysi Khaledia ottamaan heidän tilinsä haltuun, toi mies heti ensimmäisenä päivänä tilin yksittäiselle tarinalle yli 350 000 katselukertaa.

Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen somestrategiaa

Vaikuttajamarkkinoinnista puhuttaessa, usein mieleen nousee hinta. Saadaanko tämä mahtumaan meidän somebudjettiin tai ylipäätään markkinointibudjettiin? Sosiaalisessa mediassa lasketaan tavoittavuutta, jolloin kyseistä samaa tavoittavuuslukua voidaan laajentaa vaikuttajien julkaisemiin sisältöihin. Tällöin vaikuttajamarkkinointi saadaan osaksi somestrategiaa ja -tuloksia.

Vaikuttajia voi hyödyntää myös yrityksen omissa kanavissa, jolloin voidaan säästää aikaa yrityksen sisäisessä sisällöntuotannossa. Yrityksen sosiaalisen median haltuunotto (kuten aiemmin mainitsemani esimerkki Dj Khaledista) on lisäksi tehokas keino saada kohdeyleisö kiinnostumaan yrityksen somekanavista sekä rakentaa uutta yleisöä.

Tee pohjatyö huolella!

Kun mietit yrityksellesi sopivaa vaikuttajaa, pitäisi pystyä vastaamaan ensin kysymyksiin:

1. Keitä me haluamme tavoittaa?
2. Kehen asiakkaasi ja potentiaaliset tulevat asiakkaasi voisivat luottaa? Ketä he seuraavat?
3. Mikä on viestimme punainen lanka?

Näiden kysymysten jälkeen sopivan vaikuttajan löytäminen on huomattavasti helpompaa ja ennen kaikkea yhteistyö menestyneempää. Ennen yhteistyön aloittamista on tarpeen tehdä huolella pohjatyö, jotta loppu soljuu parhaassa tapauksessa kuin itsestään.

Miltä näyttää vaikuttajamarkkinoinnin lähitulevaisuus?

Uskon, että tämä “trendi” on tullut jäädäkseen, eikä se rajoitu vain valtavirtaan tai suosittuihin nuorten markkinoihin, kuten muotiin, urheiluun tai viihdemaailmaan. Parhaimmassa tapauksessa vaikuttaja pystyy integroimaan brändin kampanjan osaksi omaa sisältöään ilman sen kummempaa muutosta omissa julkaisuissaan.

Tänä vuonna vaikuttajamarkkinointi tulee yhä kasvamaan. Isot yritykset solmivat jopa enemmän sopimuksia vaikuttajayhteistöistä ja samalla pienemmät yritykset huomaavat tässä hyvän mahdollisuuden löytää uutta kohdeyleisöä. Vaikuttajat kertovat yrityksen tarinan aidosti sekä seuraajilleen uskollisesti. Sisältöä luodaan monipuolisesti Facebookiin, Instagramiin, Snapchatiin, Twitteriin sekä blogeihin. Sisältömuotona videon merkitys tulee kasvamaan entisestään, erityisesti lyhyen somevideon ja live-videon.

Mikä on sinun tarinasi? Voisiko se vahvistua vaikuttajamarkkinointia hyödyntämällä? Näitä kysymyksiä suosittelen miettimään vuonna 2017.

Aurinkoa toivottaen
Nella Rahkonen
Social Media Producer
SomeWorks

P.s

Suosittelen lukemaan seuraavat artikkelit, mikäli aihe kiinnostaa:

Twitterin tutkimus: https://blog.twitter.com/2016/new-research-the-value-of-influencers-on-twitter

Artikkeli kiinnostavista somevaikuttajista:
https://www.entrepreneur.com/article/287935

Markkinointi sosiaalisessa mediassa